Δράσεις για την πανελλήνια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού
Με αφορμή την πανελλήνια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, στις 6 Μαρτίου πραγματοποιήθηκαν σε όλες τις τάξεις ανάλογες δράσεις ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών. Έγιναν συζητήσεις, προβολή βίντεο, βιωματικά εργαστήρια, ένα μικρό θεατρικό, κ.ά., με στόχο την ενημέρωση, την ενδυνάμωση των μαθητών/τριών, την καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού και της αποδοχής της διαφορετικότητας.
Στο Β2 τμήμα τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδι ενεργοποίησης, που – όπως είπαν – τα έφερε πιο κοντά, δούλεψαν σε μικρές ομάδες και συμφώνησαν ότι καμιά μορφή βίας δε χωράει στο σχολείο. Με μορφή βιωματικού εργαστηρίου, τα παιδιά μίλησαν, αντάλλαξαν απόψεις, έβγαλαν συμπεράσματα, με θέμα τη φιλία και τις διάφορες μορφές σχολικού εκφοβισμού μέσα από παραδείγματα. Τέλος έφτιαξαν τον χαρταετό της φιλίας και τον στόλισαν με λέξεις όπως ισότητα, “Κανείς μόνος,” “Όλοι μαζί,” αγάπη, εμπιστοσύνη, κ.ά.
Στο Ει τμήμα, τα παιδιά έγραψαν και έπαιξαν μικρό θεατρικό, με θέμα τη διαφορετικότητα, το οποίο παρουσίασαν στη δ/ντρια.
Την τελευταία εβδομάδα στο μάθημα ΤΠΕ, έγιναν συζητήσεις σε όλες τις τάξεις σχετικά με το σχολικό εκφοβισμό και κυρίως τον ηλεκτρονικό σχολικό εκφοβισμό (cyber bullying). Οι μαθητές/τριες, κυρίως των μεγάλων τάξεων Ε και ΣΤ, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γνώριζαν αρκετά πράγματα και συμμετείχαν στη συζήτηση αναφέροντας πληροφορίες και περιστατικά που γνώριζαν από προηγούμενες συζητήσεις στο σχολείο αλλά και από το οικογενειακό τους περιβάλλον. Πολλά παιδιά έκαναν ερωτήσεις και διατύπωσαν απόψεις για διάφορα ζητήματα σχετικά με τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό.
Μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η ιδιωτικότητα κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο, η ανάγκη για συγκατάθεση των ατόμων κατά την καταγραφή τους με ήχο ή/και εικόνα, οι επιπτώσεις (άμεσες και έμμεσες) από τα περιστατικά εκφοβισμού ή παρενόχλησης, τόσο στα θύματα όσο και στους θύτες, οι (πιθανές) νομικές συνέπειες και αρκετά άλλα.
Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για το γεγονός ότι με βάση την νομοθεσία δε μπορούν να έχουν δικούς τους λογαριασμούς σε εφαρμογές ή πλατφόρμες παροχής διάφορων υπηρεσιών (Google, Facebook, Instagram, TikTok κλπ), αφού το όριο είναι τα 13 έτη. Φάνηκε να μην το γνωρίζουν και (κάποιοι) ανέφεραν πως έχουν οι ίδιοι ή γνωρίζουν άλλους μαθητές στην ηλικία τους που έχουν τέτοιους λογαριασμούς. Αυτό είναι συνέπεια του γεγονότος πως αρκετά παιδιά έχουν «δικό τους» κινητό, με την έννοια ότι τους παραχωρήθηκε από το οικογενειακό περιβάλλον ένα κινητό για δική τους χρήση. Από τη συζήτηση φάνηκε πως κάποιες φορές και το οικογενειακό περιβάλλον δεν είναι επαρκώς ενημερωμένο τόσο για τη νομοθεσία όσο και για τα ζητήματα του ηλεκτρονικού σχολικού εκφοβισμού.
Τέλος, τονίστηκε ιδιαίτερα η ανάγκη και η σημασία, τα παιδιά να αναφέρουν άμεσα στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς, οτιδήποτε συμβαίνει και το νιώθουν ως παρενόχληση ή εκφοβισμό, είτε αφορά τους ίδιους (θύματα) είτε συμβαίνει σε άλλα παιδιά και πέφτει στην αντίληψη τους. Όσο νωρίτερα εντοπιστούν τέτοια φαινόμενα τόσο μικρότερες επιπτώσεις θα έχουν. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να καλλιεργούμε ένα κλίμα εμπιστοσύνης και να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν κάθε τέτοιο περιστατικό.
Τολιόπουλος Αντώνης
Πληροφορικός (ΠΕ86) 16ου Δημ. Σχολείου Βέροιας